Stress i ægteskabet

Kort beskrivelse

STRESS I ÆGTESKABET

Størstedelen af vores stress stammer fra situationer, hvor man føler, at man er truet på grund af stressende tanker. En computer går ned. Ens barn bliver sygt. En deadline truer. Man står i en lang kø i supermarkedet eller sidder fast i trafikken. Ens gamle far eller mor er kommet på hospitalet. Chefen kommer med en kritisk bemærkning. Man føler sig truet, overvældet, tynget, hjælpeløs eller afmægtig – og det starter stressreaktionen.

Truslen er ikke fysisk, men psykologisk. Man føler, at man bliver misbilliget, kritiseret, forladt eller man er frustreret, fordi man spilder kostbar tid.

Vi mennesker er så kloge, at vi kan gøre os stressede over noget, der skete for en måned siden eller ligefrem for tyve år siden – og også over begivenheder, der slet ikke har fundet sted endnu, og som måske aldrig finder sted. Negative tanker kan kværne løs i hovedet på os og frigive stresshormoner i kroppen, som ikke er nødvendige og som kun skader os.

Stressreaktionen er altid kendetegnet ved negative følelser.

Alle oplever stress, men når vi er i en tilstand af sundhed, sørger vi for at afbalancere de belastende perioder med at slappe af og tage hånd om os selv på andre tidspunkter, og vi lærer, hvordan vi kan berolige os selv og tage os af vore følelser.

Kroppen kan ikke helbrede sig selv, mens man er i stressreaktionen, og kan heller ikke bekæmpe bakterier og virusser effektivt. Immunforsvaret forbruger en stor mængde energi – så hver gang du tænker stressende tanker, som om du stod i en nødsituation, sætter du kroppens immunforsvar på vågeblus. Det gør dig ikke alene sårbar over for kronisk sygdom, men betyder også, at helbredelsesprocessen går langsommere eller bliver umuliggjort.

En undersøgelse – refereret fra Bevidst Medicin af Gill Edwards – viser med stor tydelighed de fysiologiske og psykologiske virkninger af medmedfølelse og vrede.

    Sår heler langsommere, hvis man er i en ægteskabeligt spændt situation. I forsøget tilføjede man ægtepar små sår på huden og bad dem så tale sammen i en halv timer om et neutralt emne. Man overvågede i et forløb på 3 uger, hvordan deres sår heledes. Så gentog man undersøgelsen, men denne gang blev de bedt om at diskutere et emne, de var uenige i. Efter en situation, hvor parrene havde været uenige, helede deres sår langsommere. Blandt par, som havde alvorlige skænderier, kendetegnet ved sarkasme, kritik og nedgørende bemærkninger, forløb deres sårheling 40 % langsommere. Dette skete efter blot en halv times behersket diskussion i overværelse af forskerholdet. Man kan forestille sig, hvor kraftigt det virker ind på vores fysiologi, hvis der er stærke ægteskabelige spændinger i hjemmet, som kan aktivere stressreaktionen over lange perioder.

Hvad kan man så gøre, hvis man kan genkende sig selv i blot noget af ovenstående?

​Meditation
Dybe vejrtrækninger
Foretage sig ting, der gør en glad
Tage sig tid til at give sig selv noget godt – dagdrømme, massage, dans, gåture i naturen osv.

Kontakt os

Helseværkstedet

Om Grethe Lindholm Pedersen

Certificeret ID-psykoterapeut i 2004 efter 4 års uddannelse hos ID-instituttet v/Ole Vadum Dahl.

Efteruddannet i Chok/traumebehandling efter Peter Lewines model - speciale i stress, depression og angst. 

Terapeutisk erfaring siden 2002.

Tilmeld til nyhedsbrev