Dig selv og din sensitivitet

Kort beskrivelse

Kender du dig selv og din sensitivitet?

Alle reagerer på sansemæssige påvirkninger, og alle stimuleres af det. Det er fundamentalt for vores biologiske eksistens. Men i forhold til flertallet af befolkningen (ca. 80%), reagerer de særligt sensitive (ca.20%) meget kraftigt på sansemæssige stimuleringer. Særligt Sensitive filtrerer nemlig ikke særlig meget i forhold til sanseapparatet. Alt registreres. Det er meget forskelligt, hvad man reagerer på, men samlet set, drejer det sig om en lang række påvirkninger, særligt sensitive kan reagere og overreagere på.

For eksempel: Lyde, støj, lugte, skarpt lys, kuld og træk, stimulanser, medicin, fuldmåne, årstidernes skiften, elektriske apparater, der blinker og dytter, tidsmæssigt pres, smerter, indeklemte og trykkende atmosfærer, voldsomme film og tv-avis, sensibel overfor andres følelser og humørsvingninger, sult eller tørst, natur og kunstoplevelser, rigt indre liv, stærk fantasi og forestillingsevne, kronisk anspændthed og overbekymrethed, retfærdighed, næstekærlighed – for blot at nævne nogle få af karaktertrækkene.

En særlig sensitiv person er særdeles disponeret for at registrere små detaljer og subtile nuancer i sin omverden, hvilket medfører, at denne person nødvendigvis må bruge mentale ressourcer på at bearbejde og forholde sig til en væsentlig større mængde indtryk, end personer, som ikke er særligt sensitive. Bearbejdelsen tager tid og energi, hvilket gør at man føler sig overstimuleret og fyldt op tidligere end andre.

Ulempen ved at være særlig sensitiv er, at mennesker med dette medfødte træk, oftest oplever en høj grad af stimuli, både indre og ydre, og dette kan udløse overstimulering - udmattelse.  Dette kan også medføre psykosomatiske reaktioner, der af udenforstående kan tolkes som stress eller depression. Langsigtet påvirkning af overstimulering kan i værste fald medføre udbrændthed. Sensitive, der har haft en stresset eller sårbar barndom er i større grad disponeret for angst, depression og generthed.

Hvert menneske har sin egen sensitive profil. Nogle er sensitive på alle områder og andre kun på et enkelt. Find din sensitivitets profil, så du kommer til at kende dine egne trickpunkter og de ting, der giver dig energi. Nedenunder er blot nævnt nogle enkelte områder.

  1. fysisk sensitivitet - mad, drikke, medicin, sansepåvirkning, lys, lyd, smerte, tempo, travlhed, uorden, skønhed, månefaser.
  2. personlig sensitivitet – egne tanker, følelser, stemninger, egne vaner og mønstre, forventninger og forestillinger, rigt indre liv med dybe tanker.
  3. social sensitivitet – andre menneskers sindstilstand, stemninger, følsomhed over for hvad andre mennesker tænker, mener og siger, stærk fantasi og forestillingsevne, kronisk anspændt og overbekymret.
  4. ideologiske sensitivitet – høje etiske værdier, retfærdighed og næstekærlighed, vanskelig ved mobning, diskrimination og mishandling, og oplevelsen af, at ikke alle lever op til din egen ideologiske standard.
  5. spirituel sensitivitet – fornemmelsen af at være en del at en større helhed, det kan være en gave og give ro, eller det modsatte – afhængig af, om man formår at leve med din spiritualitet på en naturlig og jordbunden måde.

Den særligt sensitive har potentiale for at være:

Intuitiv, kreativ, nytænkende, gode til at samarbejde, skaber gode stemninger, stor indlevelsesevne over for andre, gode til at forbyde sig og koncentrere sig, er udholdende, en god lytter og en sej vilje til at gennemføre, det de brænder for.

Mange særligt sensitive føler sig anderledes og kan have gjort det i et langt liv. Nogle er måske også mere langsomme og eftertænksomme, og det skyldes, at den særligt sensitive person bruger megen tankeenergi på at fordøje sine indtryk.  Den særligt sensitive bemærker langt flere nuancer og detaljer i andres følelser og stemninger. Alle disse psykiske input, alle disse data skal bearbejdes. Det tager tid, og overskrider man sine grænser for stimulering, bliver der brug for reparation. Den foregår gerne i stilhed – uden udefra kommende stimuleringer.

Sensitive mennesker, der har haft en stresset eller sårbar barndom er i højere grad disponeret for angst, depression og generthed.  Hvis angst og lignende traumatiske oplevelser bearbejdes terapeutisk, bliver den følelsesmæssige reaktion mindre.

Hvad kan man da gøre for at tage vare på sig selv? Lær at sige nej uden at sige undskyld, og tænk på at andre ikke ved, hvornår du ikke magter mere. Kun dig selv ved det. Tag korte pauser i løbet af dagen. Lad være at se vold og ødelæggelser i TV. Skab dig flere åndehuller, gå en tur, mediter, sluk for computer, mobil og tv. Rent praktisk for at trives, bør man erkende, at man har det sensitive træk. Giv dig selv støtte og opbakning og omsorg, især når der er fejl og mangler. Sørg for god nattesøvn. Roligt arbejdsmiljø. Væk din sjæl i naturen.  Du kan læse flere gode råd på min hjemmeside.

Særligt sensitive, som tager hensyn til egne grænser, trives godt og kan få et rigt liv.

”Den dybere sandhed er, at jer har en historie, men jeg er ikke min historie.” ukendt

Kontakt os

Helseværkstedet

Om Grethe Lindholm Pedersen

Certificeret ID-psykoterapeut i 2004 efter 4 års uddannelse hos ID-instituttet v/Ole Vadum Dahl.

Efteruddannet i Chok/traumebehandling efter Peter Lewines model - speciale i stress, depression og angst. 

Terapeutisk erfaring siden 2002.

Tilmeld til nyhedsbrev